Репицький Тарас: Стратегія розвитку школи – Ваш дороговказ успіху!

Репицький Тарас: Стратегія розвитку школи – Ваш дороговказ успіху!

Стратегія розвитку? Коли Ви стали щасливим власником земельної ділянки й плануєте будівництво будинку, чи починаєте Вашу роботу з закупівлі книг та крісел в вітальню? Якщо Ваша відповідь на попереднє запитання категорична – тоді ця стаття саме для Вас!

Адже навчальний заклад, як і процес будівництва – потребує якісного та ефективного планування, навіть якщо він існує вже довший час. І навіть, якщо Ви впевнені чи переконані, що все робите правильно, іноді варто подивитись на буденні процеси під іншим кутом й залучити інших осіб до процесу обговорення планування. В нашій діяльності ми часто керуємось словами Шарля Монтеск’є : «Треба багато вчитися, щоб знати хоч трохи». В цьому матеріалі, хочемо поділитись нашим багаторічним досвідом та порадами  щодо якісного напрацювання стратегій навчальних закладів.

ОСНОВА ОСНОВ

З чого починається планування? Безумовно з розуміння того, на чому зараз «стоїть» навчальний заклад – це опитування. Його ми проводимо серед основних груп, які долучаємо до процесу: адміністрація, вчителі, батьки та діти. В середньому ми розраховуємо, що анкети повинні заповнити більше 60% членів всіх груп опитування. Це необхідно для найбільш кращого розуміння якості освітнього процесу, комунікації та матеріально-технічної бази навчального закладу. Лише після проведення опитування, яке триває зазвичай 7-10 днів, маючи аналіз інформації, ми приступаємо до наступних кроків. Важливо наголосити, що результати первинного опитування ми обов’язково долучаємо, як складову стратегії, й дуже рекомендуємо навчальному закладу кожного року його проводити, адже лише так ми зможемо правильно виміряти якісні та кількісні показники (індикатори).

РЕЦЕПТ СТРАТЕГІЇ

Щоб наша пікантна страва під назвою «Стратегія» була чудовою на смак і вигляд, слід дотримуватись й відповідної процедури при її приготуванні. Наша практика свідчить, що стратегія ідеально подається у наступному поєднанні основних приправ:

А) Якісний склад робочої групи – 30%

Як зазначено вище, до робочої групи ми запрошуємо представників адміністрації, вчителів, батьків та дітей в рівній кількості для рівномірного і більш відкритого вираження своїх думок. Це не обов’язково мають бути люди, які лояльні до адміністрації, адже стратегію ми робимо не для того, щоб вихваляти себе, а щоб вирішувати проблеми й забезпечувати розвиток.

Б) Лідер процесу створення стратегії – 30 %

Лідером процесу зазвичай виступає директор чи директорка, рідше – заступник/заступниця або голова батьківського комітету. Кажучи простими словами, потрібно людину, яка має управлінські повноваження й готова брати на себе відповідальність за планування, реалізацію та рішення.

В)Добре напрацьована та запланована стратегія (документ) – 40%

Правильна, зрозуміла та чітка структура стратегії – ключ до успіху, тому потрібно добре знати з чого починати, на що звертати увагу і як забезпечити реалістичність стратегії.

І пам’ятайте: стратегія розвитку – не документ, який буде гарно виглядати у Вашому серванті чи коли її потрібно показати при перевірках. Це динамічний дороговказ, який потрібно постійно використовувати у діяльності та оновлювати відповідно до різних змін та факторів.

Лише якісне поєднання всіх трьох елементів дозволить Вам робити Вашу стратегію ефективною та дієвою у реалізації амбітних планів.

СКЛАДОВІ СТРАТЕГІЇ

Стратегія, будучи елементом планування розвитку навчального закладу, теж повинна складатись з добре продуманих елементів. На наш погляд, оптимальною структурою для хорошої стратегії є наявність наступних складових:

А) Концептуально-ідеологічна (місія, цінності, мета)

Б) Операційна (SWOT аналіз, цілі, завдання, проєкти)

В) Моніторингова (індикатори)

Іноді, коли навчальний заклад має запит на високу проєктну діяльність, ми також робимо акцент на них, включаючи декілька прикладів прописаних проєктів та форму планування проєктів. Ну і як зазначалось вище, в стратегію вписуємо обов’язково результати первинного опитування серед цільових груп (адміністрація, вчителі, батьки, діти, освітні партнери, бізнес, органи влади).

ЦІКАВІ КЕЙСИ

В нашій історії напрацювань стратегій для навчальних закладів ми використовуємо авторську методику, якої ми навчались, оновлювали, тестували і знову оновлювали. Проте, в залежності від специфіки навчального закладу, ми її постійно міняємо та підлаштовуємо під потреби. Кілька прикладів з нашої діяльності:

  1. Початкова школа «Дивосвіт»

Адаптація методології для потреб початкової школи та сучасних тенденцій освітнього процесу учнів 1-3 класів.

  • Професійно-технічне училище

Напрацювання стратегії, з фокусом на практичні навики, співпрацю з бізнесом та розвитку послуг навчального закладу з фокусом на продукт.

  • Школа-інтернат

Фокусування стратегії на методології «школи продовженого дня» та більшого акценту на стосунки в середині школи.

стратегія розвитку

ВАЖЛИВІ МОМЕНТИ

Аналіз більше 70-ти стратегій українських навчальних закладів, що наявні у вільному доступі в мережі Інтернет, дозволяє зробити висновок, щодо типових помилок :

  1. Індикатори. Це показники, на які потрібно рівнятися в процесі реалізації проєкту. Без них стратегія – це просто папірчик.
  2. Фокус лише на освітньому процесі. Освітній процес – це не лише фізичні приміщення школи й учні, але й батьки, вчителі, процеси навчання, які відбуваються за межами школи.
  3. Нечітко виставлені цілі. «Запланувати все, та нічого в кінці». Цілі мають бути конкретними й реалістичними в контексті реалізації стратегії на визначену кількість років.
  4. Немає акценту на конкретні проєкти у виконанні стратегії. Максимальна конкретність й дотичність цілей в контексті реалізації проєктів – великий плюс.
  5. Стратегія не має вертикалі “цілі-завдання-проєкти”. Якщо порушується вертикаль, втрачається фокус і реалістичність стратегії.

МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД

Автор цієї статті свого часу мав можливість навчатися та працювати в країнах Європи: Естонії, Словаччині та Польщі, а також вивчати освітній досвід деяких штатів в США. В університеті, де я навчався, була чітка стратегія, яку як «Отче наш» знала вся адміністрація та викладацький склад. За рахунок цього, я на очах бачив, як планують проєкти, як їх реалізовують і як заклад зростає на внутрішній та міжнародній арені. Це безпосередньо впливало і на мій розвиток та успішність, адже відкривало нові можливості розвитку. Раз в рік, стратегію відповідно модифікували, оновлювали і залучали до процесу студентів, бізнес, державні установи, щоб навчальний процес відповідав тенденціям ринку праці та сучасних вимог. А сама стратегія для керівництва університету була дороговказом та можливістю залучати додаткове фінансування з держави.

ВИСНОВОК

Висновок насправді простий. Стратегія розвитку школи (чи іншого навчального закладу) це не лише вимоги часу чи потреба для міністерства – це надважливий документ й процес, який зможе якісно розвивати вашу установу, добавить структури й креативу. Тому не зволікайте – творіть зміни вже сьогодні!

Якщо Вам потрібна консультація чи допомога в створенні стратегії – телефонуйте за номером 063 150 81 16 або пишіть на пошту office@sii.org.ua

Також читайте детальніше про стратегії в відповідному розділі нашого сайту.

Leave a Reply